Eek Garden

Eek Garden Kontaktinformation, kartor och vägbeskrivningar, kontaktformulär, öppettider, tjänster, betyg, foton, videor och meddelanden från Eek Garden, Trädgårdsmästare, Karlsfältsvägen 346, Viken.

Årets 1:a maj jobb blev plantering av bokhäck 🍂Här stod tidigare en gammal förvuxen och inte längre så fin thuja, se sis...
02/05/2026

Årets 1:a maj jobb blev plantering av bokhäck 🍂
Här stod tidigare en gammal förvuxen och inte längre så fin thuja, se sista bilderna.
Kunden tog själv ner häcken och körde riset till tippen (tack säger vi!), Erik på Leires trädvård stubbfräste och sedan var det ett ganska enkelt jobb för oss att mylla ner ett gäng säckar koskit och plantera.
Fina välgrenade plantor från som ligger bara några stenkast bort från denna trädgården.
Bevattning lagd och vi ska sätta band för att få dem att hålla sig i en fin rak rad! Kommer att bli hur bra som helst!



Glad påsk 🐣!
04/04/2026

Glad påsk 🐣!

Plötsligt var de bara där! Himmelsblå med lite solgult så här dagen till ära när vi firar vårdagjämning ☀️Nu går vi in i...
20/03/2026

Plötsligt var de bara där! Himmelsblå med lite solgult så här dagen till ära när vi firar vårdagjämning ☀️
Nu går vi in i det ljusa och varma halvåret när utelivet blir alltmer njutbart och dagarna längre, perfekt när den ’gröna lavinen’ mullrar in 😅🍃
En lång vinter är över, en seg flunsa nedkämpad och vi är redo att ta oss an allt vårfix som ligger framför oss.
Många långa utedagar väntar! ✂️🌿🌾



❄️❄️❄️Januari ❄️❄️❄️Tror detta har varit den kallaste starten på många år, det känns så i alla fall 🥶Övervägande minusgr...
01/02/2026

❄️❄️❄️Januari ❄️❄️❄️
Tror detta har varit den kallaste starten på många år, det känns så i alla fall 🥶
Övervägande minusgrader och ofta även bitande vindar. De flesta arbetstimmar jag gjort har ägnats åt plogning, skottning och grusning av hala vägar, en ny erfarenhet för mig! Men man ska ju lära så länge man lever heter det 😊
De sista lökarna kom i jord och jag har sprungit årets första lopp, Winter Wine Run, en kul upplevelse 🍷!
Vi har kört igång så smått med vinterbeskärningarna och det kommer vi att fortsätta med, något annat går inte att göra så länge kylan biter i, och det ser den ut att göra ett bra tag till. Fast jag börjar längta rätt bra efter mildare temperaturer och spirande vårlökar..
Men det kommer!



Fruktträdsbeskärning på schemat idag 🌳🍎Det är första gången vi är här, på koloniområdet Apladalen, ett mysigt område int...
22/01/2026

Fruktträdsbeskärning på schemat idag 🌳🍎
Det är första gången vi är här, på koloniområdet Apladalen, ett mysigt område intill Jordbodalen som tidigare varit äppelodling vilket namnet vittnar om.
Här finns en del gamla träd kvar från den tiden och sedan har det kompletterats med nya.
Fyra fina träd tog vi hand om, två av dem är med på bild. De var inte förstörda men behövde gallras ur och tas in lite i omfång.
Trädet på de första bilderna, ett Aroma som gärna växer kraftigt, hade fått en stor gren kapad i mitten för några år sedan och det hade nu flera ’träd-i-trädet’ (grenarna syns på en av bilderna) och var väldigt tätt, inte mycket ljus som når in där. Här blev det i stort sett bara jobb med sågen för att ta ner det största och inte mycket som kortades in, det får vänta till nästa tillfälle som redan är inbokat.
Ett kul uppdrag, tack för rekommendationen !



Första dagen ute med gänget! Och vilken skön start vi fick ☀️En blek januarisol, nästan ingen vind och vacker utsikt. Hå...
20/01/2026

Första dagen ute med gänget! Och vilken skön start vi fick ☀️En blek januarisol, nästan ingen vind och vacker utsikt.
Håkan tog sig an ett par äppelträd i stort behov av beskärning och jag och Sofia gav oss i kast med en ganska risig och förväxt spireahäck.
Årets första hopp-i-släpet blev det också och första turen till tippen.
Skönt att vara igång för säsongen även om jag varit ute och röjt runt lite med snöplogen innan, det här är ju liksom vårt ’riktiga’ jobb 🌿



Tulpanens dag idag 🌷Än dröjer det lite innan vi kan glädjas åt dem ute i trädgården, men man kan ju alltid köpa hem någr...
15/01/2026

Tulpanens dag idag 🌷
Än dröjer det lite innan vi kan glädjas åt dem ute i trädgården, men man kan ju alltid köpa hem några i snitt och plocka in våren i förskott!
Jag firade tulpanerna idag med att plantera de sista lökarna, bättre sent än aldrig som man säger…
Hade varit förutseende och lagt in både lökar och en säck jord i det frostfria förrådet innan kylan slog till, annars hade det nog inte gått så bra 😁❄️
Bild 1&3 är lite blandade godingar, nr 2 Princess Irene, en skönhet för oss som gillar orange 🧡, nr 4 clusiana, en fin liten botanisk sort som fäller ihop sig på kvällen med en rödaktig utsida och öppnar sig som en liten sol på dagen och så sist men inte minst den tjusiga Queen of Night med sin härligt mörka färg, här med alunroten Obsidan i bakgrunden och vackert draperad med regndroppar.
Det får kanske bli en bukett imorgon i väntan på att det börjar spira i krukorna här hemma 🌱



Från snöglopp ❄️ till vårkänslor 🌱!Det går fort när vädret skiftar Skåne. Igår flera timmar i plogen och idag spaning ef...
14/01/2026

Från snöglopp ❄️ till vårkänslor 🌱!
Det går fort när vädret skiftar Skåne. Igår flera timmar i plogen och idag spaning efter vårlökar i trädgården i solsken ☀️
Än märks det inte så mycket att ljuset börjar återvända men det kommer det snart att göra.
Och visst har vi en hel del kvar av vintern men letar man så börjar de synas lite varstans, vårtecknen, lökar som kikar upp bland fjolårslöv och rester av snön, knoppar som börjar svälla och solen som värmer en liten liten aning.
En ny härlig och grön trädgårdssäsong ligger framför oss och bara väntar på att slå ut 🌿🌷🌸💚



Avslutar 2025 och startar 2026 i ett snöigt Småland ❄️Några lediga dagar innan det är dags att dra igång säsongen igen 😊...
01/01/2026

Avslutar 2025 och startar 2026 i ett snöigt Småland ❄️
Några lediga dagar innan det är dags att dra igång säsongen igen 😊🌱

Vilken vecka vi haft! Verkligen skiftande väder ☔️💦💨, men vi fick i avsluta med en strålande höstdag och sol ☀️ 😊Idag pl...
31/10/2025

Vilken vecka vi haft! Verkligen skiftande väder ☔️💦💨, men vi fick i avsluta med en strålande höstdag och sol ☀️ 😊
Idag plantering som medhjälpare till Erik och Eva på Leires trädvård, och extra glad blev Håkan när han fick plantera ett par av de träd han själv gjort, inköpt från precis som alla de andra fina träden och buskarna som sattes idag.
Vi planterade överbyggt, dvs lite över marknivå, varför kan ni se på sista bilden…💦
Det är tung och lerig jord här och på några ställen gick det inte ens att plantera pga högt stående vatten.
Alla träden fick också en liten vall runt sig för att underlätta vattningen under etableringsfasen.
Kul uppdrag och alltid bra med erfarenhetsutbyten!

Ha en skön hösthelg och se upp för eventuella spöken! 👻🎃🍁



Bokhäck 🍃!Vi fick i uppdrag att välja ut och plantera en ny häck på en naturlik tomt där ägaren ville få upp lite insyns...
28/10/2025

Bokhäck 🍃!
Vi fick i uppdrag att välja ut och plantera en ny häck på en naturlik tomt där ägaren ville få upp lite insynsskydd mot vägen. Valet föll på bok, en häck som jag tyckte passade här och som jag är väldigt förtjust i. Förutom att den är grön och fin på sommaren så får den vacker kopparbrun höstfärg och behåller sina blad hela vintern.
Det hade tidigare stått en rad med popplar längs staketet, men de flesta hade gett upp med åldern och var ganska murkna. Så vad gör man då när man har två mänskliga grävmaskiner tills hands, man gräver upp dem så klart! Kan tilläggas att vi hittade både enorma block av gammal gräsarmering och annat så det blev en liten kraftmätning…
Men nu står den där rak och fin, uppbunden med klämmor och i jord förbättrad med massor av fin kompostmull 🍂



Adress

Karlsfältsvägen 346
Viken
26365

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Eek Garden postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela